Організатори та учасники
Літня школа DAAD «Tschernobyl heute – wilde Natur ohne Grenzen» тривала впродовж двох тижнів у період із 06.09.2021 р. по 16.09.2021 р. на базі Поліського національного університету та Чорнобильського радіаційно-екологічного біосферного заповідника. Її основною метою було усвідомлення Чорнобильської катастрофи та наслідків аварії шляхом безпосереднього занурення в атмосферу зони відчуження, ознайомлення з основними об’єктами та спілкування з експертами.
Для належної організації та успішного проведення у Поліському національному університеті Літньої школи DAAD «Tschernobyl heute – wilde Natur ohne Grenzen» було створено організаційний комітет, до складу якого увійшли ректор університету Олег Скидан, провідні фахівці навчально-наукового центру екології та охорони навколишнього середовища, кафедри іноземних мов, факультету лісового господарства та екології, а також студенти університету.
Роботі школи передували 6 місяців підготовки. Бажання взяти участь у Літній школі виявили 43 магістри та докторанти, серед яких відібрано 15 учасників – представників таких університетів Німеччини: Humboldt-Universität zu Berlin, Universität Hohenheim (Stuttgart), University of Bayreuth, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Georg-August-Universität Göttingen Technologietransfer, Albert-Ludwig-Universität Freiburg, Technische Universität München, Technische Universität Chemnitz, HS Magdeburg-Stendal Prüfungsamt, Ostbayerische Technische Hochschule Regensburg, University of Kassel, Grundschule Ganderkesee-Schierbrok, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg. Окремо до виконання проєкту було долучено 8 студентів Поліського національного університету.
Більше інформації на офіційному сайті проекту http://sommerschule.znau.edu.ua/
ОСВІТНЯ ПРОГРАМА ШКОЛИ
Під час першого тижня функціонування Літньої школи учасники прослухали низку лекцій та тренінгів від провідних фахівців-радіобіологів й радіоекологів України та ознайомилися з основними поняттями та правилами, необхідними для перебування у зоні відчуження, історією створення та структурою Чорнобильського радіаційно-екологічного біосферного заповідника, поспілкувалися з ліквідаторами аварії на ЧАЕС, прослухали інформаційні блоки та лекції на теми: «Acquaintance with the Chornobyl Exclusion Zone» (Tetiana Fedoniuk), «Policy and public opinion on nuclear power» (Olena Pareniuk), «Chornobyl exclusion zone: history and current status» (Olena Pareniuk), «Radioactive contamination of forest ecosystems» (Oleksandr Orlov), «Fires in the exclusion zone» (Serhiy Zibtsev), «Characteristics of Chernobyl exclusion zone as a source of human irradiation» (Valery Kashparov), «Consequences of fires in the ecosystems of the Chornobyl Radiation and Ecological Biosphere Reserve» (Tetiana Fedoniuk) тощо.
Програма літньої школи передбачала ознайомлення учасників з культурними та історичними об’єктами та пам’ятками України. Так, в рамках проєкту учасники відвідали музей старожитностей Поліського національного університету, Музей Космонавтики ім. С.П. Корольова та меморіальний будинок-музей академіка С.П. Корольова, Військово-історичний комплекс «Скеля» та парк Островського у Коростені, Ботанічний сад Поліського національного університету, Музей коштовного та декоративного каміння у Хорошеві, побували на екскурсіях містом Житомиром та столицею України – містом Києвом, відвідали Житомирську міську школу хореографічного мистецтва та ансамбль «Сонечко», побували на майстер-класі Олега Земнухова, чи не єдиного в Україні майстра, який уже майже 20 років виготовляє одяг та взуття з конопляного полотна, взяли участь у вікторині «Україна – перлина Східної Європи», Квесті «Сталкер» та багато іншого.
Під час другого тижня роботи літньої школи, учасники перебували безпосередньо у Чорнобильській зоні відчуження, де відвідали оглядовий майданчик ЧАЕС та вихідну точку трагічної події (аварії на ЧАЕС) – закритий двома укриттями четвертий блок ЧАЕС, прослухали лекцію фахівців Інституту проблем безпеки АЕС про стан аварійного енергоблоку та роботи, які наразі ведуться для переведення його в статус екологічно безпечного об’єкту. Додатково слухачів ознайомили з методами реабілітації та захисту території в умовах радіаційної аварії.
Найбільший блок інформації був безумовно присвячений відновленню природи зони відчуження. Слухачі школи відвідали водойму-охолоджувач ЧАЕС, річки Уж та Прип’ять, меліоративну мережу біля с. Рудня Іллінецька. Прослухали низку лекцій щодо ролі водних екосистем у збереженні біорізноманіття Заповідника, особливостей управління водними об’єктами після аварії та їх значення в транспортуванні радіонуклідів.
Під час ознайомлення з наземними екосистемами учасникам проєкту продемонстрували ділянку вкрай рідкого та зникаючого типу ландшафтів Заповідника – городи самопоселенців у с. Купувате (що є частиною культурного ландшафту території).
Також фахівці ознайомили слухачів з ділянкою старовікового лісу, продемонстрували ложе водойми-охолоджувача ЧАЕС (як приклад швидкої колонізації рослинами нової ділянки) та ділянки лісу, які зазнали пожеж у 2020 році.
Частина заходів роботи школи була присвячена різним аспектам управління територією зони відчуження: структурі та цілям менеджменту, функціям підприємств, в тому числі, діяльності найбільшої за територією природоохоронної установи в Україні – Чорнобильському заповіднику.
Очікування оргкомітету щодо організації, роботи школи, рівня знань учасників та їх активності під час проведення заходів були виправдані повністю. Німецькі магістри та докторанти виявили глибинні знання з проблематики школи та зацікавленість, незважаючи на широкий спектр спеціальностей учасників.
Навчальна програма
День 1. Тема дня: Ласкаво просимо!
Відкриття літньої школи. Знайомство з учасниками та організаторами школи.
Тренінг «Введення в тематику проекту. Основні поняття»
Презентація: історія університету. Екскурсія Поліським національним університетом.
Міжкультурний обмін
День 2. Тема дня: 35 років після Чорнобиля
Круглий стіл на тему: «Радіоактивне забруднення лісових екосистем»
Лекція «Пожежі в зоні відчуження» -онлайн-лекція
Екскурсія містом Житомиром. “Німецькі історії в Житомирі”
Відвідування Житомирської міської школи хореографічного мистецтва та ансамблю «Сонечко».
День 3. Тема дня: Чорнобильська катастрофа хронологія подій та наслідки
Хронологія вибуху на Чорнобильській АЕС (відеоперегляд)
Візит до асоціації «Дзвони Чорнобиля»
Візит до Музею Космонавтики ім. С.П. Корольова та меморіального будинку-музею академіка С.П. Корольова.
День 4. Тема дня: Чорнобильська катастрофа хронологія подій та наслідки
Україна – перлина Східної Європи (історія, культура, демократичні цінності) – вікторина.
Тематичний екскурс «Сучасні дослідження в зоні відчуження»
Візит до Ботанічного саду Поліського національного університету
Олег Земнухов. Майстер-клас.
День 5. Тема дня: Радіація та її вплив на навколишнє середовище
Тренінг «Політика та громадська думка щодо атомної енергетики»
Лекція «Чорнобильська зона відчуження: історія та сучасний стан»
Квест Сталкер
Зустріч з ліквідаторами аварії на ЧАЕС
День 6. Історична Україна
Екскурсія до Військово-історичного комплексу «Скеля» (Коростень)
Парк Островського
Музей коштовного та декоративного каміння (Хорошів)
День 7. Вихідний день.
День 8. Тема дня: Історія ЧАЕС та структура зони відчуження
Виїзд до Чорнобиля. Інструктаж.
Екскурсія: «Серце Зони: ЧАЕС та Прип’ять. Аварія та ліквідація її наслідків».
Екскурсія: «Військовий об’єкт «Чорнобиль-2» – пам’ятка доби Холодної війни. Історія ядерного протистояння»
Лекція в Інституті проблем безпеки атомних електростанцій.
День 9. Тема дня: Водні екосистеми.
Екскурсія: «Річка Прип’ять – головна водна артерія».
Наочна лекція: «Трансформація водних об’єктів – ВО ЧАЕС. Водні екосистеми зони відчуження як джерело та транспорт радіонуклідів. Особливості менеджменту водних ресурсів».
Лекція: «Трансформація водних об’єктів – меліоративна система Рудня Вересня. Відтворення природного гідрологічного режиму. Моніторинг водних об’єктів».
День 10. Тема дня: Наземні екосистеми
Екскурсія: «Природні ліси Заповідника (с. Купувате)».
Екскурсія: «Лісові пожежі та їх наслідки» (с. Іловниця).
Екскурсія: «Трансформація перелогів у лісові та лучні екосистеми» (с. Залісся)
День 11. Тема дня: Моніторинг радіаційного забруднення зони відчуження»
Екскурсія: «Радіаційно-екологічний моніторинг (с. Копачі)»
Екскурсія: «Градієнт радіоактивного забруднення утворений внаслідок радіоактивного випадіння на місцевості (с. Чистогалівка)»
Перехід водних екосистем в наземні (ВО ЧАЕС, перша дамба)
День 12. Тема дня: Соціально-культурні наслідки аварії на ЧАЕС
Екскурсія: «Об’єкти культурної спадщини – поліські села, церква Архистратига Михаїла (с. Красно)»
Візит до офісу Державного наукового центру захисту культурної спадщини в м. Чорнобиль.
Візит до офісу наукового відділу Заповідника
День 13. Тема дня: Історична Україна
Виїзд до м. Київ
Екскурсія до музею Пирогова
Візит до Києво-Печерської лаври
Екскурсія «Хрещатик – серце Києва»
Прогулянка м. Київ.
День 14. Тема дня: Підведення підсумків
Круглий стіл, обмін враженнями
Урочисте вручення сертифікатів
Від’їзд учасників